کد خبر: 35462 | تاریخ انتشار: ۹:۵۶:۳۸ - شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۳ نظر | |

دکتر محمد حبیبی مجنده

این همه وارونه سازی؟

مشکین سلام، دکتر محمد حبیبی مجنده: روز جمعه ۱۲ خرداد، برخی از امامان جمعه در سخنانی هماهنگ به سند ۲۰۳۰۰ یونسکو تاختند. در این میان، سخنان امام جمعه مشهد -که در پایگاه اینترنتی ایشان alamolhoda.com نهاده شده- گوی سبقت را نه تنها در ناراست گویی بلکه در وارونه سازی و جعل واقعیت ربوده است.
یکی از گرفتاری های جامعه ما این است که اسنادی تخصصی در تریبون های کوچه بازاری آن هم به دست کسانی تحلیل و ارزیابی می شود که کمترین شناختی از این اسناد ندارند. دانانمایانی که گوش مفت گیر می آورند و سخنانی می گویند که فرسنگها با واقعیت آن اسناد فاصله دارد. آن چه در چند سال گذشته بر سر “برجام”، “FATF”، قطعنامه های شورای امنیت آمد و امروز بر سر “۲۰۳۰” می آید، داستان غم انگیز کشاندن مباحث تخصصی به محافل عمومی است. یک دلیل بیشتر نمی توان برای این پدیده برشمرد: سخنرانان در این محافل، یکه تازند و عرصه را از آگاهان تهی می بینند و هر چه خواستند می گویند؛ مخاطبان عموماً اطلاعاتی از این اسناد ندارند و همین عدم اطلاع، برگ برنده سخنرانان است.
در اینجا قصد ندارم درباره سند ۲۰۳۰۰ و محتوای آن سخن بگویم. می خواهم به میزان ناآگاهی امام جمعه مشهد و امثال او اشاره کنم. روشن است که اینان روی این سند را هم ندیده اند و چیزهایی که دیگران برایشان نوشته اند بر زبان جاری می کنند و شاید افزوده هایی هم از خود اضافه کنند تا خود را انقلابی تر و پیشروتر نشان دهند.
ایشان گفته اند: “این سند تحت عنوان توسعه پایدار سازمان ملل به همه دنیا دیکته کرده، از ۲۰۱۵۵ یعنی سال ۱۳۹۴ این سند را همه دنیا باید بپذیرند، کشورها باید قبول کنند، موادش را تا سال ۲۰۳۰ اجرا کنند تا طی ۱۵ سال تمام دنیا تحت یکنواختی، یکسانی و برابری از نظر فرهنگی در بیایند؛ این سند ۲۰۳۰ است”.
درباره این جمله دو نکته گفتنی است: ۱۱٫ آیا کسی که سندی را تحلیل می کند نباید نام سند را درست بگوید؟ عنوان سند یونسکو مگر توسعه پایدار است؟ عنوان سند عبارتست از: آموزش ۲۰۳۰: بیانیه اینچئون؛ به سوی آموزش فراگیر با کیفیت و منصفانه و فراگیری مادام العمر برای همگان”. این سند در ۴ نوامبر ۲۰۱۵ در مقر یونسکو در پاریس و از سوی ۱۸۴ کشور عضو یونسکو پذیرفته شده است. ۲٫ آیا سازمان ملل این سند را به همه دنیا دیکته کرده است؟ این سند حاصل تلاش چندین دهه جامعه بین المللی برای تحقق یکی از بنیادی ترین حق بشری یعنی آموزش است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اسناد منطقه ای حقوق بشر و اعلامیه ها، بیانیه ها و قطعنامه های فراوان سازمان ملل و یونسکو مورد تاکید قرار گرفته و نتیجه هم اندیشی کشورها، سازمانهای بین المللی دولتی و غیردولتی، جامعه مدنی و متخصصان آموزش است. پیشینه نزدیک این سند به جنبش جهانی آموزش برای همگان برمی گردد که نخست در سال ۱۹۹۰ در جامتین برگزار شد و در سال ۲۰۰۰ در داکار و سپس در نشست های منطقه ای پی گرفته شد. آیا مشارکت نمایندگان و هیئت های اکثر قریب به اتفاق کشورها در تهیه و تدوین این سند به معنای دیکته شدن آن از سوی سازمان ملل است؟ مگر در مجمع جهانی آموزش ۲۰۱۵ در اینچئون، بیش از ۱۶۰۰ مشارکت کننده از ۱۶۰ کشور، از جمله ۱۲۰ وزیر آموزش، روسای هیئت های نمایندگی، مقامات سازمانهای بین المللی، اصحاب تعلیم و تربیت، نمایندگان جامعه مدنی، جوانان و بخش خصوصی حضور نداشتند؟
باز فرموده اند: “ریشه این سند آمریکایی است ولو در سازمان ملل تنظیم شده؛ در سال ۹۲۲ در همایشی که در دوحه قطر بود، زن اوباما تمام جزئیات این سند را در همایشی در دوحه افشا کرد که آنان دارند این برنامه ریزی را می کنند و بعد در سال ۲۰۱۵ در سازمان ملل تنظیم شد”.
این فرمایش هم از آن فرمایشات است. شما درست که با آمریکا دشمن هستید ولی این دشمنی نباید چشم و گوش شما را از کار بیاندازد. نگاهی به تاریخ رابطه آمریکا و یونسکو بیاندازید. این رابطه هرگز حسنه نبوده است. نمونه های این رابطه تیره را می توان خروج آمریکا در سال ۱۹۸۴ از سازمان یونسکو به دلیل حملات این سازمان به اسرائیل که تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و نیز قطع سهمیه پرداختی آمریکا در سال ۲۰۱۱ –یعنی ۲۲ درصد کل بودجه یونسکو- به دلیل پذیرش فلسطین به عضویت در یونسکو دانست. وانگهی، کمیته راهبری آموزش برای همگان و گروه کاری چارچوب اقدام ۲۰۳۰ برای آموزش که پیش نویس اولیه این سند را آماده کرده بود متشکل از نمایندگان کشورهایی چون ارمنستان، بنین، برزیل، چین، اکوادور، السالوادور، فرانسه، هند، ژاپن، کنیا، نروژ، عمان، پاکستان، پرو، جمهوری کره، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، تایلند و اوگاندا بود و ریاست آنها با دانکرت ودلر نروژی و نائب رئیسی آنها با کامیلا کروسو برزیلی –هماهنگ کننده کمپین آمریکای لاتین برای حق بر آموزش- و کازوهیرو یوشیدا از ژاپن بود. معاون آموزش یونسکو هم کیان تانگ از چین بود. آیا این سند آمریکایی است؟
خیلی جالب است که ایشان از میشل اوباما هم نام می برد! خانم اوباما در مقام بانوی اول ایالات متحده در ۴ نوامبر ۲۰۱۵ یعنی در سال ۱۳۹۴ و نه در سال ۹۲ در گردهمایی سران در دوحه قطر در زمینه آموزش دختران نوجوان سخنرانی کرده است که متن سخنان ایشان در آرشیو پایگاه اینترنتی کاخ سفید موجود است (obamawhitehouse.archives.com). آن چه در این سخنرانی نیامده است همانی است که علم الهدی می گوید! اما، چطور می شود این سخنرانی که چند ماه بعد از بیانیه اینچئون ایراد شده است تمام جزئیات این سند را افشا کرده باشد؟ مگر بیانیه اینچئون یک سند مخفیانه و سری بوده است؟ این سخنرانی در همان روز تصویب سند ۲۰۳۰ در مقر یونسکو در پاریس بوده است!
از دیگر افاضات ایشان: “این سند ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹۹ هدف فرعی [دارد]”. آقای علم الهدی سند ۲۰۳۰ آموزش یونسکو را با دستورکار ۲۰۳۰ توسعه پایدار اشتباه گرفته است. سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار است که ۱۷ هدف اصلی دارد و سند ۲۰۳۰ آموزش در واقع بسط و تبیین هدف چهارم آن است.
و باز فرموده اند: “ابتدای سند در بیانیه اش هم همین [؟] را می نویسد. در ماده ۵۵ هم همین را می نویسد، می گوید این سند برای تشکیل حکومت جهانی است و کسانی که این سند را امضا می کنند شهروند جهانی هستند”. در وارونه سازی این جمله کافی است بگوییم که در بند ۵ سند ۲۰۳۰ بر دسترسی همگان به فرصت برابر برای آموزش تاکید شده است و این که این سند متعلق به کل جهان اعم از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. کجای این بند صحبت از حکومت جهانی و شهروندی جهانی می کند؟

سخنان ایشان درباره محتوای این سند دست کمی از نمونه های بالا ندارد.
شما که نمی توانید سخن بگویید نمی توانید سخن نگویید؟!

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است


۳ ديدگاه مطلب براي " این همه وارونه سازی؟ " ارسال شده است.

  1. خیاوی گفت:

    فقط داندگان مدارک دانشگاه ازاد میدونن وبس؟؟!! ازقضا جانا سخن اززبان روحانی گفتی چراهمگان نمیدونن

  2. نام خود را وارد كنيد... گفت:

    ببخشید‌تاشمابفهمی‌دشمن‌کیست‌هدف‌اوچیست‌همکاری‌غافلان‌بااوچگونه‌است‌نفوذیعنی‌‌چه تاعاقبت‌۲۰۳۰‌رابفهمی‌اقای‌اگاه‌ومطلع‌ … ( به دلیل عدم رعایت ادب این قسمت حذف شده است )

ارسال نظر


آخرین موضوعات