کد خبر: 35486 | تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸:۳۳ - جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | بدون نظر | |

به قلم عبدالله کریمی

۳ عامل اصلی در تصادف

مشکین سلام ، عبدالله کریم :در بحث تصادفات از نظر من ۳ عامل تاثیر اساسی دارد: خودرو – عامل انسانی- و وضعیت حمل و نقل و کیفیت جاده ها.
در بحث خودرو در اینکه وزارت صنایع با سیاست گذاری های نامناسب در دهه های گذشته باعث تولید انبوه خودروهای بی کیفیت و فروش آنها با قیمت گزاف به مردم شده، هیچ تردیدی وجود ندارد. مثلا از زمانی که خودروی پژو ۴۰۵ و پراید در کشور شروع به تولید شدند، بیش از ۲۰ سال می گذرد و مدیران صنعت خودروسازی ما همچنان بر تولید خودروهایی با استاندارد پایین و با تکنولوژی ۲۰ سال پیش اصرار دارند. در این موضوع وزارت صنایع و دولت مقصر هستند و اینکه چه توجیه اقتصادی برای ادامه تولید این وسایل نقلیه وجود دارد نامعلوم است. اما بعد از برجام در ماههای اخیر قراردادهایی با خودروسازان بین المللی بسته شده که امیدها رو برای تولید خودروهای با کیفیت و کم مصرف و کم آلاینده زیاد می کند اما متاسفانه ظاهرا قیمتهایی بیش از توان خرید طبقه متوسط جامعه برای این خودروها در نظر گرفته شده که منجر به عدم استقبال و نیز عدم حذف خودروهای کم کیفیت از بازار خواهد شد.
اما اینکه ما بخواهیم مردم رو ترغیب به سوار شدن به خودروهای لوکس خارجی بکنیم هم چندان معقول نیست و موجب سرازیر شدن ارز کشور به جیب خودروسازان خارجی و ایجاد اشتغال برای آنها می شود که از نظر اقتصادی ایده صحیحی نیست و گرفتن مالیاتهای گمرکی حق دولت هست، اما باید منصفانه باشد و طوری تعیین شود که موجب ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و خارجی باشد.
در بحث عامل انسانی : فرهنگ استفاده از هر نوع وسایل نقلیه ای بسیار اهمیت دارد. همه مردم ایران می دانند که مثلا فلان خودرو امنیت کمتری دارد اما تقریبا اغلب مردم و همچنین قانون گذاران در این حیطه هیچ واکنش مناسبی نسبت به این موضوع ندارند و غالبا حاضرند صدها و هزاران کیلومتر به مسافرت با چنین خودرویی بپردازند. متاسفانه استفاده نکردن از سایر نکات ایمنی مهم هم از مشخصات عمومی هست.
رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و ضعف مفرط فرهنگ صحیح رانندگی نیز در تصادفات عامل مهمی است. وجود خلا های قانونی نیز مشهود است. متاسفانه مثالهای تلخی در پیرامون همه ما از نحوه تصادفات دوستان و آشنایان و بستگانمان وجود دارد که بر اثر سهل انگاری مثلا یک راننده خودروی فرسوده در یک جاده کم عرض چندین نفر کشته شده اند. اما در چنین تصادفاتی کیفیت پایین خودروها و نداشتن ایمنی مناسب هم موجب بزرگتر شدن خسارتها و از بین رفتن انسانها می شود و این چیزی هست که وجدان عمومی را جریحه دار می کند. همچنین به دلیل وجود خلا های قانونی در حقیقت قانون هم به شخص خاطی با زبان بی زبانی می گوید که مهم نیست ما دیه کشته شدگان و مجروحان را می پردازیم و شما آزادی که رفتارت را دوباره تکرار کنی.
وضعیت حمل و نقل و کیفیت جاده ها: اصولا کسانی که به مسافرت می روند باید ما بین مسیرهای طولانی و متوسط و کوتاه تفاوت قائل شوند، و این زمانی ممکن هست که شخص بتواند مسافرتی ارزان و راحت و از نظر زمانی کوتاه -در طول راه- و نیز ایمن را با قطار یا هواپیما یا اتوبوس تجربه کند. اصولا کمبود قطارهای سریع السیر، هواپیماها و سایر وسایل نقلیه مطمئن و ارزان موجب استفاده بیشتر از خودروها در جاده ها خواهد شد. مثلا وقتی در کشور ما قطارهای سریع السعیر نباشند معلوم است که یک نفر برای مسافرت به یک هدف دور دست ممکن است دلش بخواهد با اتومبیل شخصی خود مسافرت کند. آنهم در جاده هایی که گاه از کیفیت پایین برخوردار هستند و فاقد بزرگراهها و اتوبان هستند. دولت وظیفه دارد که در این موضوع گامهای اساسی بردارد و باید تمهیداتی صورت بگیرد تا همه راههای مواصلاتی بین استانها و شهرهای بزرگ تبدیل به اتوبان و بزرگراه شده و سایر مسیرها هم از لحاظ داشتن عرض شانه راه و… از ایمنی کافی برخوردار باشند.
عبدالله کریمی

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر


آخرین موضوعات